15 lutego Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą kart paliwowych. Była ona pokłosiem wyroku TSUE z 15 maja 2019 w sprawie C-235/18 Vega International przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie. Warto również zauważyć, że od 1 stycznia 2021r. z ustawy o VAT usunięto przepis (art. 7 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług) będący podstawą towarowych transakcji łańcuchowych, który był wykorzystywany również do celów kart paliwowych.
W interpretacji ogólnej Minister Finansów wskazał, iż w przypadku spełnienia szeregu warunków transakcja powinna być traktowana nie jako dostawa paliwa, lecz jako świadczenie usługi finansowej, co do zasady zwolnionej od podatku od towarów i usług. Warunki które zostały przedstawione wynikają bezpośrednio z przytoczonego wyroku i zostały sformułowane w następujący sposób:
- posiadacz karty (np. firma transportowa) kupuje paliwo bezpośrednio na stacji paliwowej – czyli firma wydająca kartę paliwową (np. leasingodawca) i stacja paliw to osobny podmiot,
- wyłącznie posiadacz karty decyduje o miejscu zakupu paliwa (dowolna stacja), ilości paliwa, rodzaju paliwa, momencie zakupu paliwa, sposobie jego wykorzystania,
- posiadacz karty nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z nabyciem paliwa,
- wystawca karty paliwowej wyłącznie udostępnia instrument pozwalający nabyć paliwo.
W przypadku spełnienia powyższych przesłanek należy uznać, że dostawa paliwa odbywa się bezpośrednio od stacji paliw na rzecz firmy dokonującej fizycznego zakupu paliwa na stacji. W związku z tym, pośrednik (wystawca karty paliwowej) nie sprzedaje fizycznemu odbiorcy paliwa (sprzedaje je stacja). Pośrednik świadczy na rzecz odbiorcy paliwa usługę finansową, polegającą na kredytowaniu zakupu paliwa. Taka usługa jest zwolniona z VAT. W związku z tym, jeżeli firma otrzyma fakturę za paliwo od pośrednika (wystawcy karty paliwowej) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym powinno się przeanalizować umowę z wystawcą kart paliwowych. Jeżeli nie ma czasu na czytanie kilkunasto stronicowych umów, warto chociaż przeanalizować jak faktycznie wykorzystuje się karty paliwowe – jeżeli wpisują się w powyższy schemat, istnieje duże ryzyko związane z odliczaniem VAT od takich faktur. Jeżeli natomiast schemat jest nieco inny, to wcale nie znaczy, że można bez problemu korzystać z kart paliwowych - ryzyko w każdym przypadku jest naprawdę duże.